Avainsanat

Yllättävä tutkimustulos: Vitamiinipillereistä voikin olla haittaa

Ravintolisien vaikutuksia selvitettiin laajassa seurantatutkimuksessa, johon osallistui lähes 39 000 naista Amerikassa. Kuva: ESS/Arkisto
10.10.2011 09:27, päivitetty 10.10.2011 10:15
Tuore tutkimus osoittaa, ettei ravintolisien käytöstä ole juurikaan hyötyä kansansairauksien ehkäisyssä. Pikemminkin tiettyjen ravintolisien käyttö voi jopa lisätä kuolleisuutta.
Tällaisia ovat monivitamiini-, foolihappo- ja rautavalmisteet. Tutkimustulos perustuu Minnesotan ja Itä-Suomen yliopistojen tuoreeseen tutkimukseen, joka julkaistiin maanantaina Archives of Internal Medicine -julkaisussa.
Ravintolisien vaikutuksia selvitettiin laajassa seurantatutkimuksessa, johon osallistui lähes 39 000 naista Amerikassa. Naisista 65 prosenttia sanoi käyttävänsä ravintolisiä. Tutkimuksen mukaan iso osa tutkituista ravintolisistä oli yhteydessä suurentuneeseen kuolleisuuden riskiin. Monivitamiinin, foolihapon, B6-vitamiinin, raudan, magnesiumin, sinkin ja kuparin käytön havaittiin lisäävän kuolleisuutta.
Kalsium puolestaan näytti suojaavan kuolleisuudelta. Viime aikoina runsaasti tutkittu D-vitamiini ei ollut yhteydessä kuolleisuuteen.
Tutkimuksessa mukana olleiden naisten terveydentilaa seurattiin 1980-luvun puolivälistä asti.
Ravintolisien käyttöön liittyvä kuolleisuuden riskin lisäys oli tutkijoille yllätys, jollaista ei aiemmissa tutkimuksissa ole havaittu. Kokonaisuudessaan tulokset tukevat aikaisempia tutkimuksia, joiden mukaan ravintolisien käytöstä ei näyttäisi olevan hyötyä kroonisten kansansairauksien ehkäisyssä. Joistain yhdisteistä voi olla jopa haittaa.
Lähde: ESS
Lue aiheesta lisää:
Arvioi artikkeli
7
7
(7)
Kommentoi
Sinun täytyy kirjautua sisään Tervetunnuksillasi voidaksesi kommentoida tätä aihetta.





Lukijoiden kommentit
Ei ollenkaan hassumpi idea, että autojen ja mopojen myyntiin pantaisiin jonkinlainen jarru päälle, tai ainakin alettaisiin rajoittaa myynnin kasvua, minusta valmistus- ja myyntimäärien pitäminen nykyisessäkin olisi riittävä. Ihmiset (ainakin nämä skootterilla yhä enenevässä määrin surruttavat teinit) liikkuisivat muilla tavoin, ja saattaisipa tuolla sopivasti mitoitettuna olla jotain merkitystä kansanterveydellekin...?

Ja eipä tuo omalla kohdalla tuntuisi missään, vaikka tiukkojen myynti, hallussapito ja nauttiminen kriminalisoitaisiin saman tien, en jäisi mistään paitsi.

jalkamies 07.11.2011 12:22
Onko koommin kuultu, että joku olisi kuollut vitamiinieja ja hivenaineita syötyään? Sveitsissä on ollut tapana saada rautalisää siten että on hakattu omena nauloja täyteen. Kun se sitten on viikon siinä liuennut, kiskottu naulat pois ja syöty omppu. Juur tuli tietoa että lakritsin syöminen nostaa verenpainetta koska lakritsijuuren sisältämät kemikaalit aiheuttava kaliumvajeen.
Kielletäänkö lakritsi?
Ei, koska kossuakin saa ja sekin nostaa kaljojen sekä vinettojen kanssa verenpainetta ja selvästi kuolleisuutta.
MInkä kaiken myynti tulisi kieltää?
Autojen ja mopojenko?


Vieras15596 01.11.2011 10:27
Kirjoita kommenttisi
Niinpä.
Mutta kuka on maksanut tutkimuksen? Kuinka luotettava se on? Kuka hyötyy?
Ettei vain olekin niin, että kun vitamiinit todetaan yllättäen näin vaarallisiksi, poistetaan ne luontaistuotekaupoista ja yks kaks, yllätys yllätys, ne ovatkin taas tarpeellisia, jopa välttämättömiä APTEEKIN HYLLYLTÄ OSTETTUNA,
lääkefirmojen valmistamina! Ken elää hän näkee.

Vieras15692 18.10.2011 11:59
Nyt, viikon kuluttua "tutkimuksen" julkaisemisesta se on todettu useiden asiantuntijoiden (mm.MIkael Fågelholm) toimesta kyseenalaisesti tehdyksi.
Siitä huolimatta uutinen ravintolisien kuolettavasta vaikutuksesta on joka paikassa idioottien luettavissa.

Vieras15596 16.10.2011 10:13
Ainakin jossain tuossa kerrottiin, että tuo tutkimus tehtiin henkilöille,jotka olivat tutkimuksen alkaessa 62 vuotiaita ja heitä seurattiin parikymmentä vuotta. Johan tuossa iässä kuolleisuus lisääntyy söi sitten mitä tahansa. :D

mie 11.10.2011 19:44
Tarkoitan myöskin sitä että tiedemiehet ovat sadan vuoden ajan todenneet vitamiinien, hivenaineiden ym tarpeellisuuden.
Yksi tutkimus kymmenien tuhansien joukossa ei faktoja kumoa.
Kuka tuonkin tutkimuksen veti, kuka sitä rahoitti?
Minä syön mieluummin vitamiineja kuin lääkkeitä.

Vieras15596 10.10.2011 10:49
Tutkittiinko niitä syitä jotka ko. naiset pani käyttämään ravintolisiä?
Tarkoitan tällä sitä että jos diabeetikko, kroonista sydän- ja verisuonitautia poteva tai rapajuoppo tupakoitsija syö ravintolisiä, hänen kuolleisuuttaa edistää ihan joku muu.
On monenlaisia tutkimuksia ja tutkimusten tilaajia.

Vieras15596 10.10.2011 10:41